Rólunk

Magyarország jó hely. Szép településekkel, jó emberekkel. Erdőkkel, völgyekkel, hegyekkel. Folyókkal, tavakkal, forrásokkal. Kastélyokkal, templomokkal, romokkal.

Egy blog arról, hogy miért érdemes Magyarországon turistáskodni.

johelyek(kukac)gmail.com

Facebook oldal

Itt is megtaláltok:

Ha követni akarod

Mit tudott Zsolnay Vilmos?

2013.09.30. | leopolderika | Szólj hozzá!

Címkék: kiállítás múzeum Pécs Zsolnay Kulturális Negyed Zsolnay család

zsol_09.jpgkép: Krumpli Béla

Zsolnay Vilmos élete annyira szövevényes, izgalmas és példamutató, hogy azt egy kiállítás semmiképpen nem tudja bemutatni. Pécsett, a Zsolnay negyedben az egyik tárlat a család történetével is foglalkozik, és bár természetesen ez is igen hiányos, a célját mindenképpen eléri: az ember, ha kilép onnan, alig várja, hogy mihamarabb könyvtár és internet közelébe kerüljön, hogy minél többet megtudjon Zsolnayról, a gyárosról, a családról, meg hát persze a porcelánról.

zsolnay_csalad.jpgA Zsolnay család - forrás: ertekmentok.hu

Az egyik legérdekesebb könyvet a témában Zsolnay egyik lánya, Teréz kezdte el írni, majd az ő lánya, Margit fejezte be. A könyv írott és íratlan emlékeken, leveleken, elbeszéléseken alapszik, a gyár keletkezésétől az államosításig. A családnak 1948-ben néhány óra alatt kellett elhagynia a gyár területét, mindössze néhány bőröndöt vihettek magukkal. A rendszerváltásig hivatalosan nem is léphették át a gyár kapuját, nevüket titkolniuk kellett. A gyárat soha nem kapták vissza. Bár ennek nem vagyok szakértője, de az az érzésem, hogy a Zsolnay családdal való viszonyát a mai napig nem tisztázta sem a város, sem az ország...

zsol_13.jpgkép: Krumpli Béla

Zsolnay Vilmos tehetséges kereskedő volt Pécs városában, eleinte saját boltja, majd üzletháza volt a belvárosban, amelyet nagy kedvvel vezetett. Tette ezt annak ellenére, hogy ifjúkorában festő szeretett volna lenni, ám a művészi életformát a szülei túl kockázatosnak találták.

zsol_11.jpgkép: Krumpli Béla

Vilmost teljesen lekötötte a boltja és családja, ideje se volt nagyon másra, mégis – részben azért, mert nem bírta elviselni szülei szomorúságát -, bátyja segítségére sietett, amikor Ignác kezei alatt majdnem tönkrement az agyagmanufaktúra. Átvette tehát a kis üzemet, és megegyezett Ignáccal, hogy ha rendbe jönnek a dolgai, visszatér Pécsre, és visszaveszi a manufaktúrát. Vilmos így kezdte el 37 évesen kitanulni a fazekasságot. Nappal dolgozott a boltban, estéit a családjával töltötte, majd bement a város szélén lévő gyárba, hogy az ottani mesterektől megtanulja a fazekasság alapjait. A legjobb tudása szerint intézte a manufaktúra ügyeit is, teljes erőbedobással kezdte el fejleszteni a műhelyt és a területet is. Két év után már annyi terv volt a fejében, hogy kérvényezte a gyárrá alakulásukat.

zsolnay_gyar.jpgA Zsolnay-gyár - forrás: ertekmentok.hu

Ignác soha nem tért vissza Pécsre, Vilmosból pedig gyáros és fazekasmester lett, aki egész életében kísérletezett, kereste, kutatta az újabb technikai megoldásokat, az egyre jobb anyagokat.

A sikerek a következő években ugyan nem maradtak el, de mindenért keményen meg kellett dolgoznia. Egyik levelében így írt erről: „Ha nem szoktam volna meg, hogy mindent lépésről lépésre, nehéz küzdelem árán érjek el, már rég elvesztettem volna a kedvemet. Így azonban, ha időnként új remény, új cél serkent, habozás nélkül haladok tovább a magam útján."

zsol_02.jpg

Kályhacsempe-motívum - kép: Krumpli Béla

A gyárat és a Zsolnay nevet megismerték külföldön is, termékeik lassan az egész kontinensen keresettek és népszerűek lettek.

1877-re meghozta eredményét a rengeteg kísérlet, kutatás, és készen lett a magastüzű zománctechnika. Lánya visszaemlékezéseiben azt írja, ez volt a legsajátosabb, legegyénibb alkotása Vilmosnak, amellyel kivívta az egész világ keramikusainak és szakembereinek a csodálatát és elismerését.

zsol_14.jpgkép: Krumpli Béla

A párizsi világkiállításon, bár a magyarországi konkurencia mindent megtett annak érdekében, hogy Zsolnayék hitelét rontsa, a gyár megkapta a kiállítás nagydíját, és Vilmos francia becsületrenddel tüntették ki. Öröme leírhatatlan volt volt. Megerősödött benne a hit, hogy lehetőségi határtalanok, és akaraterővel minden álma megvalósítható.

Közben a család élete teljesen összefonódott a gyáréval: túl azon, hogy felesége mindig mellette állt, hitt benne és támogatta, Vilmos gyerekei is, sőt, később a lányok férjei is a gyárnak dolgoztak. Volt olyan év, amikor 76 új forma és 302 új díszítés készült, a régiekkel együtt összesen 518 új dekort alkalmaztak.

zsol_03.jpgKályha-szemek - kép: Krumpli Béla

A gyár életében újabb mérföldkőnek számított az 1891-év, amikor elkezdődött az eozin korszak. A technikát Wartha Vince, neves vegyészprofesszor segítségével kezdték el fejleszteni, majd Vilmos további 4388 receptet jegyzett le.

Vilmos halála után a gyár a család tulajdonában maradt. Azért, hogy a Zsolnay név fennmaradjon, Vilmos egyetlen fia, Miklós, akinek nem voltak saját gyerekei, a saját nevére íratta nővére gyerekeit. Az örökösök több generáción át, a nehézségek, világháborúk, válságok ellenére mindent megtettek, sokszor saját vagyonukat áldozták fel, és életüket tették fel, hogy a gyár ne menjen csődbe.

zsol_04.jpgKöcsögök a Rózsaszín gyűjteményben - kép: Krumpli Béla

 Az államosításkor a család szinte semmit nem tudott kimenteni, az új, önjelölt "tulajdonosok" pedig ész nélkül törtek össze nagyon sok mindent a berendezésből. Minták, formák,  Ezért is felbecsülhetetlen értékűek azok a gyűjtemények, amelyekből most kettő is látható a Zsolnay negyedben.

Az egyik Winkler Barnabás rózsaszín gyűjteménye. Zsolnayék az 1880-as évek elején kezdtek el kísérletezni a rózsaszín mázzal, amely annyira megnyerte a közönség ízlését, hogy hosszú éveken át ezzel a mázzal vontak be minden edényt, a játékedénykéktől a zsírosbödönökig, a mosdó- és étkészletektől a hamutartókig. Rózsaszín edények háromszázharminc különböző formában és nyolcszáznegyven nagyságban és kivitelben készültek.

zsol_05.jpgMég több köcsög a Rózsaszín gyűjteményből - kép: Krumpli Béla

Winkler Barnabás „rózsaszínek” iránti szeretetét és gyűjtőszenvedélyét egy családi örökségből hozzá kerülő boroskancsó ébresztette fel. Ennek eredménye a most bemutatott, ezer darabot meghaladó együttes.

zsol_06.jpgHétköznapi használati tárgyak a Rózsaszín gyűjteményben - kép: Krumpli Béla

A másik Dr. Gyugyi László műgyűjtő közel 600 kerámiatárgyból álló Zsolnay-gyűjteménye. Darabjai a gyár 40 évét átölelő (1870–1910) időszakának termékei. Gyugyi Amerikában vált szenvedélyes gyűjtővé, a tárgyak hosszú utat tettek meg, míg méltó helyre, az erre a célra átalakított, szecessziós Sikorski-villába kerültek.

zsol_01.jpgzsol_12.jpgzsol_10.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://johely.blog.hu/api/trackback/id/tr815536049

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása